vineri, 25 mai 2012

Boul şi măgarul

O poveste veche spune că, în timp ce Iosif şi Maria erau în călătorie spre Betleem, un înger a adunat toate animalele pământului, ca să le aleagă pe cele mai potrivite care să stea lângă ieslea pruncului Isus.
Primul, care s-a prezentat, a fost, desigur, leul, care a spus: „Vă daţi seama că doar un rege ca mine poate să-l apere pe acest nou rege al lumii. Eu mă voi posta la intrare şi îi voi opri pe toţi cei care ar îndrăzni să intre în peşteră şi să se apropie de pruncul nou-născut”. Îngerul i-a răspuns: „Eşti prea violent!”.

A urmat apoi vulpea, cu figura ei vicleană, părând nevinovată, şi a zis: „Cred că sunt animalul cel mai potrivit să stau lângă prunc. Pentru Fiul lui Dumnezeu, noaptea nu mă voi odihni până când nu-i voi aduce în fiecare dimineaţă tot ce voi fura noaptea: mierea cea mai dulce şi laptele cel mai gustos. În fiecare zi îi voi aduce Mariei şi lui Iosif câte un pui gras şi fraged.” Îngerul i-a replicat: „Îţi lipseşte onestitatea. Furi şi nu te pot alege.”
A urmat păunul. Şi-a rotit coada cu penele mari şi multicolore, zicând: „Eu, cu frumuseţea mea, aş împodobi ieslea încât ar deveni un palat mai frumos ca al lui Solomon”. Îngerul i-a spus: „Nu se poate. Eşti prea mândru şi prea vanitos!”
Şi aşa, animal după animal, s-au perindat toate prin faţa îngerului, dar nici unul nu a fost acceptat.
Îngerul, necăjit că nu a găsit animale potrivite, s-a uitat în zare şi a văzut, undeva pe câmp, un bou şi un măgar. Trăgeau la plug şi munceau din greu arând brazde mari. Îngerul s-a îndreptat spre ei şi le-a zis: „Dar voi de ce nu aţi venit la întâlnire? Nu aveţi nimic de oferit noului rege care se va naşte în curând într-o iesle?” „Nimic, a răspuns măgarul scuturându-şi urechile blegite. Noi nu am învăţat nimic altceva decât umilinţa jugului şi a plugului, sub biciul stăpânului.” Boul, fără să-şi ridice ochii din pământ, a adăugat cu timiditate: „Ba eu cred că am putea face ceva: am putea alunga muştele, cu cozile noastre”.
Îngerul, mulţumit de răspuns, a surâs şi a spus: „Voi sunteţi animalele cele mai potrivite”. Şi aşa le-a condus spre peştera din Betleem.