vineri, 8 iunie 2012

Sfatul lui Socrate

Într-o zi, a venit un om la filozoful Socrate şi i-a zis:
 - Ascultă, maestre! Trebuie să-ţi povestesc cum s-a purtat prietenul tău…
 - Opreşte-te! – i-a zis înţeleptul. Ai trecut, ceea ce vrei să-mi spui, prin trei site?
 - Care trei site?
 - Da, am zis bine, prin trei site. Să cercetăm dacă, ceea ce vrei să-mi spui, trece prin cele trei site. Prima este adevărul. Ai verificat, dacă ceea ce vrei să-mi spui, este adevărat?
 - Nu. Am auzit şi eu de la alţii, şi…

 - Am înţeles. Dar te-ai folosit măcar de cea de-a doua sită, aceea a bunătăţii? Dacă ceea ce vrei să-mi spui, poate nu e chiar adevărat, cel puţin este un lucru bun?
 - Păi, nu e bun…. Din contra…
 - Aha. Să încercăm măcar să ne folosim de a treia sită. Ceea ce vrei să-mi spui, este folositor cuiva?
 - De folos? Nici vorbă!
 - Atunci, a zis filozoful, dacă ceea ce vrei să-mi spui nu e nici adevărat, nici bun şi nici de folos, prefer să nu ştiu, iar pe tine te sfătuiesc să uiţi ceea ce zici că ai auzit de la alţii!