Patriarhul emerit
de Ierusalim, IPS Michel Sabbah, la audienţele pe care le avea cu diverse
grupuri de pelerini, spune următoarele: „Noi avem cele patru evanghelii. Ţara
Sfântă, locurile sfinte, în care a trăit, a activat, a murit şi a înviat
Cristos, sunt cea de-a cincea evanghelie. Iar acea persoană, care ajung să
trăiască măcar câteva zile în Ţara lui Isus, să calce pe urmele sale şi să
cunoască bine ambientul în care Domnul a venit în lume, devine cea de-a şasea
evanghelie.
Aşadar permiteţi-mi
ca azi să fac, în câteva minute un elogiu cuvenit acestor locuri nepereche ale
globului pământesc.
Nu cred că este
creştin care să nu fi rostit, măcar o dată în viaţă, aceste nume cu rezonanţă de
excepţie: Ierusalim, Betleem, Nazaret, Tabor….
Nu am avut nici o
zi de Vinerea Mare
fără să fi rostit cu lacrimi în ochi: Ghetsemani, Calvar. Nu
am avut nici o zi de Paşti fără să fi pronunţat, cu evlavie şi credinţă,
cuvântul magic: Sfântul Mormânt.
O glumă spune că
atunci când Moise a cerut să plece spre Ţara făgăduită, Dumnezeu l-ar fi
întrebat: Unde ai vrea să mergi, Moise, cu poporul? Şi Moise, fiind puţin
bâlbâit, a început să zică: în Caaa… Şi Dumnezeu a continuat imediat: Da. Am
Înţeles, deci vrei să mergi în Canaan; Deşi Moise ar fi dorit să meargă în
Canada, ştiind cât de sărac este Canaanul.
Tocmai aici e una
din curiozităţi: E o ţară aşa de săracă, nu are nimic bogăţie în subsol, iar
deasupra sunt două pustiuri, care parcă nu se mai termină: pustiul Iudeii şi
pustiul Neghev. Nici apele nu sunt toate potabile, dacă ne gândim la Marea Moartă….. Şi e
o ţară mică, ceva mai mare decât Moldova.
Şi totuşi e un
ţinut fără egal… De ce?
Aici vine Abraham,
aici e ţara patriarhilor, aici e ţara lui David şi Solomon, aici sunt munţii
lui Ilie, aici e ţara profeţilor, aici predică şi stropeşte pământul, cu
sângele său, Ioan Botezătorul, aici e casa şi drumurile Mariei, aici atinge
pământul, pentru prima şi singura dată în istorie, însuşi Dumnezeu, aici
pământul e martor al minunilor Domnului, aici sunt pietrele care au fost
stropite cu sânge divin, aici e mormântul, martor al Învierii, aici e cerul
spre care s-a îndreptat la înălţare Domnul, aici e Cenacolul primei liturghii
din istorie dar şi al prezenţei vizibile a Spiritului Sfânt.
Poate de aceea aici
iarba e mai verde, florile Iordanului sunt mai viu colorate iar cerul Ierusalimului
e mai albastru….
Să încep cu
Betleemul.
La prima vedere
Betleemul e un oraş arab, ca multe altele: Hebron, Ierihon, Ramallah.
S-ar putea să nu vă
placă! Nu găseşti ceea ce îţi imaginai. Îmi amintesc că un muncitor, cu care am
fost la Betleem,
m-a întrebat: "Părinte, dar aşa arată Betleemul? Dar unde sunt brazii,
unde sunt îngerii, unde sunt stelele, unde e ieslea?" Aşa credea el că
trebuie să arate Betleemul.
Dar Betleemul arată
cu totul altfel.
Betleemul este
într-un ţinut de semipustiu. E chiar la marginea Pustiului Iudeii. În partea de
est, totul e pustiu. La fel şi spre sud,
la Tequa lui
Amos. Pe la Câmpul
Păstorilor nici nu prea sunt copaci, nici terenuri agricole.
Beduinii pustiului, curioşi prin felul primitiv de a trăi (deşi se află în
apropierea oraşelor civilizate), cred că sunt, prin sărăcie şi prin felul de a
trăi, foarte apropiaţi de păstorii din timpul lui Isus.
Betleemul este
aşezat pe dealuri înconjurate de văi foarte mari. Aceste forme de relief fac ca
betleemiţii să nu poată cultiva acest pământ. Cu mare efort se pot întreţine
câteva livezi de măslin şi câteva parcele de vie.
Betleemul este
aşezat pe un pământ pietros: o piatră albă, calcaroasă, şi nimic mai mult.
Betleemul, cred că se înţelege uşor, lasă un
gust amar pelerinului care vine pentru prima dată aici, din două motive: pentru
că el avea altă imagine despre aceste locuri şi din cauza sărăciei acestui
oraş.
Betleemul este
astăzi un loc al războiului şi al conflictelor, un loc în care se suferă şi se
varsă încă sânge.
Şi totuşi.....
Betleemul are ceva aparte, e unic.
Betleemul este
primul punct pe pământ pe care Isus, care se naşte, îl atinge. Aici parcă se
uneşte cerul cu pământul: Isus, Dumnezeu, vine din cer şi atinge pământul
nostru sărac şi pietros.
Cerul de deasupra Betleemului, e martor al
prezenţei îngerilor în acea noapte unică în istorie. Aici au răsunat cântecele
trimişilor cerului. Când mergeam la
Betleem îmi plăcea să privesc cerul (de multe ori, de un
albastru incredibil de frumos) şi să îmi imaginez cetele de îngeri veniţi din
cer deasupra acestor meleaguri.
La Betleem ne imaginăm acel
frumos dialog al lui Samuel cu Iesse, care şi-a prezentat toţi copiii; acesta e
oraşul lui David, marele rege; Betleemul e oraşul Rahelei, pentru că aici se
află mormântul ei.
Betleemul e oraşul suferinţelor Mariei şi ale
lui Iosif, dar şi al bucuriei lor că în familia lor intră, firav şi gingaş,
chiar Fiul lui Dumnezeu.
Betleemul este prima locuinţă a lui Isus şi
meleagul păstorilor.
Dacă veţi păşi pe străduţele Betleemului, să
fiţi siguri că pe acolo au păşit, înaintea noastră, Maria şi Iosif.
Să mergem acum cu
gândul pe Tabor, în Galileea: aici parcă pluteşti în aer, copleşit de linişte
şi cer, mângâiat de adierea zefirului ce aminteşte ruah-ul biblic, încântat de
priveliştea florilor de oleandru. Dar mai presus de toate te înţepeneşte,
într-o bucurie de nedescris, gândul că aici Isus s-a îmbrăcat în lumină şi
strălucire şi tot aici a răsunat vocea Tatălui… Chiar că nu e puţin lucru, nu-i
aşa? Am văzut oameni care n-ar mai fi coborât niciodată de pa Tabor. Ca şi
mine, de fapt. Sau o călugăriţă plângea, pur şi simplu de bucurie că a ajuns să
se roage pe acest munte minunat. Şi spun că e minunat pentru că e chiar aşa: în
1995 aici s-a vindecat un tânăr arab, care avea o mână paralizată.
Nu departe e
Nazaretul. Un oraş arăbesc, nu chiar impresionant de frumos. Dar după părerea
mea ar trebui să fie declarat cel mai important loc marian din lume. La Lourdes şi la Fatima, Maria s-a arătat câtorva
copii, doar pentru câteva momente şi a spus ceva care nu e Evanghelie revelată.
La Guadalupe
e doar o icoană…. Şi am putea continua. Dar la Nazaret, al cărui relief e
ca o floare imensă, înflorită la maturitate, unde pistilul e chiar Bazilica
Bunei Vestiri Maria, a primit vizita arhanghelului. Aici a trăit ani şi ani
zile. Aici fiecare străduţă a fost atinsă, călcată de Maria, aici a fost la
apă, aici s-a rugat, a cultivat pământul, a stat de vorbă cu femeile din
Nazaret… Dacă porţi în suflet şi în minte fragmentul evanghelic cu Buna Vestire,
aici vei lăcrima sigur, aici vei spune cel mai fierbinte şi mai emoţionant
rozariu…. Stând în faţa casei Mariei, aştepţi să-ţi apară, de după o coloană,
chipul cald şi curat al Mamei Fecioare… Nazaretul e unic…. Şi să nu uităm că
însuşi Isus a locuit aici, s-a jucat, s-a rugat şi a muncit ani şi ani de zile.
Am fost de sute de ori la
Nazaret. Şi încă nu m-am saturat să merg. M-aş mai duce de
sute de ori şi tot nu m-aş sătura.
Aş mai aminti
Ierihonul: Un loc pustiu, dar atât de preferat de Isus. Pe timpul său se pare
că era un oraş al trandafirilor, un oraş plin de copaci şi viaţă, adăpat de
apele Iordanului încă nestricat, înainte de a intra în Marea Moartă. Diavolul,
la ispitiri, când i-a arătat împărăţiile imense, i-a arătat,de fapt Ierihonul.
Azi nu-i frumos, iar creştini au mai rămas doar câţiva. În 2000 erau 30 de
creştini. Aici s-a urcat Zaheu în sicomor, aici s-a vindecat Bartimeu, aici
Isus vorbeşte de Bunul Păstor al pustiului…. E oraşul la cea mai joasă
altitudine, e oraşul cel mai vechi, atestat documentar, are peste 10 000 de ani,
e oraşul cu strugurii cei mari, găsiţi de iscoadele lui Iosue, e oraşul dărâmat
de câteva trâmbiţe. Azi e oraş musulman, dar călcat odinioară de Domnul
Dumnezeul nostru Isus Cristos. Pietrele de aici sunt martore ale atâtor minuni
al lui Isus. Merg cu mare plăcere la Ierihon.
Am lăsat la urmă
Ierusalimul: Cu muntele Sionului, cu muntele Măslinilor, cu Valea Cedronului,
cu Valea Gheenei, cu bătrânele ziduri, cu cele opt porţi, cu Zidul Plângerii,
cu zeci de turle de biserică şi tot atâtea minarete, cu istoria trimilenară,
…şi totuşi fără pace… Chiar dacă Ierusalim înseamnă IR SHALOM, oraşul păcii,
aici nu e pace.
Am stat, de mai
multe ori, de vorbă cu reprezentantul Radio Vatican la Ierusalim, un om
deosebit, un intelectual, prin excelenţă. O dată l-am întrebat: Domnule Motta,
cum vedeţi dumneavoastră faptul că aici, la Ierusalim, oraşul celor
trei mari religii, Oraşul Sfânt pentru toţi, e atâta neînţelegere, atâta lipsă
de pace, atâta vărsare de sânge?
Şi mi-a răspuns
simplu: „Ierusalimul e altfel decât toate oraşele din lume. Celelalte oraşe
sunt ctitorii ale oamenilor. Ierusalimul e opera lui Dumnezeu, e proprietatea
lui şi oamenii nu au dreptul să spună că e al lor. Nimeni nu are dreptul să
spună: Ierusalimul e al meu sau al tău. Ierusalimul e al lui Dumnezeu.” Şi i-am
dat dreptate.
Aici aş vrea să vă
duc cu gândul la Cenacol,
locul, poate, cel mai dezolant: o încăpere deasupra mormântului lui David, o
sala nici mare, nici mică, fără formă, un amestec de ferestre şi nişe, coloane
vechi şi scrijelite, pietre diforme prost aranjate… nimic mai cutremurător… Şi
când ştii că aici a fost Cina cea de taină cu toată încărcătura sa dumnezeiască
…. Aici, unde trebuia să fie cea mai frumoasă catedrală din lume, e doar o
încăpere tristă… Nici măcar nu e în proprietatea creştinilor… Până în 1996 mai
stătea pe un scăunel, la intrare, un călugăr. Dar într-o zi a fost găsit mort,
şi de atunci stă de pază un poliţist evreu.
Şi totuşi, aici
este Cenacolul nostru scump! Noi ştim că de aici izvorăşte preoţia noastră,
euharistia, aici e casa legii iubirii, aici se arată Domnul Înviat, aici e
locul zăvoarelor încuiate de ucenicii fricoşi, aici sunt flăcările Duhului
Sfânt din ziua de Rusalii, aici e totul…. Ce sfânt şi mare e Cenacolul privit
prin prisma Evangheliei….
Acum
Getsemani: În faţa Porţii de Aur, pe partea cealaltă a pârâului Cedron. La
intrare te întâmpină nişte măslini incredibili: parcă l-ai vedea pe Petru
dormind sub un asemenea măslin. Dar când
te gândeşti că aici Isus stropeşte cu propriul sânge aceste pietre, şi când te
mai gândeşti că Isus a fost trădat de propriul ucenic, simţi că Dumnezeu ţi-ar
spune ca lui Moise: „Moise Moise, Nu te apropia aici! Mai întâi scoate-ţi
încălţămintea din picioarele tale, căci locul pe care calci este pământ
sfânt!" Te apropii, totuşi, şi săruţi, cu sfială, piatra stropită cu
sânge divin.
Sfântul
Mormânt: Maximum maximorum! Trebuie
să vă spun că mie nu mi-a plăcut niciodată acest titlu: Sfântul Mormânt. Mai
corect este LOCUL ÎNVIERII. Un mormânt
presupune oseminte, ceva trist, dar aici vorbim de înviere, de lumină,
de Victoria celui Înviat. Aici, în faţa celei mai mari minuni, nici nu ştii ce
să faci: să te rogi, să plângi de bucurie, să te impresionezi, să cazi la
pământ? Cel mai nimerit e să stai în
tăcere şi să te minunezi.
De aproape 2000 de
ani oameni merg la Locul
Învierii: Câte lacrimi s-au vărsat aici, câte inimi s-au înmuiat, câte vise s-au împlinit, câţi creştini s-au
fericit. Greu de zis. Începând de la Maria Magdalena şi până azi, cei care au trecut
pe aici, pot spune cu mâna pe inimă: „Am văzut mormântul gol…..”
Şi am putea
continua pelerinajul nostru imaginar prin Ţara lui Isus. Vă invit să-l faceţi
pe cel real. Nimeni nu va putea înţelege bine Evanghelia până nu va merge,
măcar o dată, în Ţara Evangheliei, în Ţara lui Isus, în Ţara Mariei.
Orice creştin ar trebui să vadă măcar o dată în viaţă
Ţara Sfântă: nu e frumoasă, dar e sfântă; nu e mare, dar e emoţionantă; poate
nu e impresionantă, dar e dumnezeiască; e o ţară locuită de oameni, dar aici a
locuit şi Dumnezeu;e o ţară unde locuitorii ei găsesc mereu motiv de ceartă, şi
totuşi e o ţară unde toată lumea se roagă; e ţară în pustiu, dar aici plouă
mereu cu haruri; aici nu e pace, dar se poate afla pacea sufletului; la sosire
veţi fi decepţionaţi, dar la urmă veţi pleca emoţionaţi; veţi intra, poate, cu
frică, dar veţi ieşi bucuroşi şi cu zâmbetul pe buze, adică fericiţi.
Numai aici se poate înţelege
cu adevărat gândul psalmistului: „M-am bucurat când mi s-a spus: <Să
mergem la casa Domnului>. Iată,
picioarele noastre au ajuns la porţile tale, Ierusalime! Ierusalimul este zidit
ca o cetate bine întărită. Acolo urcă seminţiile, seminţiile Domnului, după
legea lui Israel, ca să laude numele Domnului.”