duminică, 25 martie 2012

Chipul Fecioarei

          Stalingrad 1943. “În lagărul nostru, mărturiseşte un prizonier, în noaptea de început al Adventului, ne-am adunat şi am început să cântăm Dorit Mesie, vino! Am făcut şi o coroană pe care am prins patru bucăţele de lumânare. Le aprindeam numai pentru câteva clipe, de teamă să nu se termine. Într-una din zilele Adventului s-a răspândit zvonul prin lagăr că un deţinut ştie să picteze (Kurt R.). Acest deţinut era chiar medicul nostru. Ne-am adunat mai mulţi în jurul lui şi l-am rugat să ne picteze ceva. Unul zicea: Să ne pictezi ceva de mâncare; altul:… un peisaj din ţara noastră; altul:… nişte copilaşi, care să ne amintească de cei de acasă etc. Văzând că părerile se împart şi el nu ne putea împlini dorinţele tuturor, l-am rugat să ne picteze ceea ce va crede el de cuviinţă că ne poate aduce un crâmpei de bucurie tuturor.
        Cu un cărbune, pe spatele unei hărţi vechi, medicul nostru s-a apucat să picteze, mai întâi, şovăind, trasează o schiţă, dar apoi, tot mai sigur pe sine, face să apară un portret al sfintei Fecioare Maria cu pruncul Isus în braţe.
          În ziua de Crăciun, un şir lung de deţinuţi aşteptau să vadă ce le-a pictat medicul atâta timp în secret. Când tabloul a fost desfăşurat în faţa noastră, l-am privit uimiţi, am îngenuncheat ca la Betleem. Unii dintre noi au stat toată ziua în rugăciune. În mijlocul stepei ruseşti, rupţi de foame, de frig şi de alte boli, ne-am simţit mângâiaţi de chipul Fecioarei pictat cu cărbune pe spatele unei hărţi vechi, de medicul-pictor care era protestant”.