joi, 1 martie 2012

Maria, scăparea păcătoşilor

Rugăciunea Adu-ţi aminte, compusă, se pare, de Sf. Bernard, a avut în secolul al XVII-lea un zelos propagator în părintele Claude Bernard, numit în popor şi „părintele cel sărac”. Era numit aşa pentru că păstra în toate  o strictă sărăcie evanghelică: trăia foarte modest, umbla într-o reverenda cârpită,  şi toată ziua putea fi văzut prin cartierele sărace al Parisului, împărţind puţinul pe care îl avea, ocupându-se cu catehizarea celor neştiutori, vizitând casele bolnavilor şi pe cei din închisori şi împărţind sfintele sacramente. A trăit între anii 1583 – 1641. Nu se sfiia să spună tuturor că în tinereţe a dus o viaţă păcătoasă, că este un convertit intrat în preoţie şi că toate acestea le datorează Sfintei Fecioare, care a avut milă de el şi l-a întors de la rătăcire. Se ştia că provenea dintr-o familie de seamă şi că refuzase toate demnităţile bisericeşti care i se oferiseră, preferând să se dedice săracilor şi, mai ales, celor din închisori. Deseori însoţea la eşafod pe cei condamnaţi la moarte, după ce îi pregătea pentru trecerea la cele veşnice. Purta la el mereu bileţele, tipărite în diferite limbi, cu rugăciunea Adu-ţi aminte pe care le împărţea la diferite ocazii, îndemnându-i pe toţi să o recite şi chiar să o înveţe pe de rost.
          Într-o zi,
ducându-se el să-şi facă vizita obişnuită prin închisori, întâlni pe stradă doi călugări. Mânat de o inspiraţie de sus, s-a apropiat de cel mai tânăr, l-a îmbrăţişat şi i-a zis:
- Bucură-te, frate, căci, într-o zi, Mariei ai să-i datorezi mântuirea ta. Şi fără să mai spună ceva, sau să mai dea vreo explicaţie, a plecat mai departe, lăsându-i pe cei doi încremeniţi de uimire.
- Omul aceste e nebun, a zis cel tânăr.
- Nu, să nu spui asta, a zis celălalt. Eu îl cunosc, este un om sfânt, este părintele Bernard. Nici eu nu îmi dau seama ce a vrut să spună, dar să crezi în spusele lui şi să cauţi să fii mai evlavios Sfintei Fecioare, de cum ai fost până acum.
          Au trecut mulţi ani de la acea întâmplare. Într-o zi, părintele Bernard află că un osândit la moarte nu voia să se spovedească şi nici să audă de cele religioase. S-a dus să-l caute şi l-a implorat, în fel şi chip, să se împace cu Dumnezeu înainte de a trece la cele veşnice. Acela a rămas neînduplecat, dârz şi insultător. Părintele Bernard a scos unul din bileţelele tipărite, pe care le avea la el, şi i-a zis:
- Dacă nu vrei să faci ce îţi cer, atunci măcar recită această rugăciune către Sfânta Fecioară. Acela a tăcut şi a dat din cap că nu vrea. Cuprins de o sfântă indignare, preotul l-a apucat de haină şi i-a strigat:
- Dacă nu vrei să o reciţi, atunci s-o înghiţi! Şi a dat să-i bage biletul în gură. Acela s-a zbătut să scape, dar, fiind în lanţuri, nu se putea mişca liber.
- Bine, am s-o recit, s-a dat el bătut, şi a citit rugăciunea de pe bilet. Satisfăcut, părintele Bernard l-a îmbrăţişat şi i-a zis:
- Da, frate, Mariei ai să-i datorezi mântuirea ta.
- Aşa-i! De mult mi-ai prezis asta, a răspuns osânditul.
- Ce spui? Nu-mi amintesc să te fi întâlnit vreodată.
- Ei bine, eu sunt acel călugăr pe care, cu mulţi ani în urmă, tu l-ai îmbrăţişat pe stradă şi i-ai spus aceste cuvinte.
- Nu-mi aduc aminte. Dar cum de ai ajuns aici?
- Am să vă spun. Când am intrat în mănăstire, am făcut-o dintr-o toană sentimentală. Eram adânc întristat că fata pe care o iubeam mă respinsese şi preferase pe un altul. La început m-am simţit foarte bine între fraţi, evlavia lor mă antrena şi pe mine, am dus chiar o viaţă călugărească ordonată. Dar, într-o zi, am zărit în biserica noastră pe rivalul meu, pe cel care îmi furase fata dragă. M-am aprins de sentimentul răzbunării, şi l-am provocat la duel. În noaptea următoare am sărit zidul mănăstirii şi m-am dus la locul stabilit pentru duel. În luptă l-am ucis, i-am luat calul şi am plecat acasă la familia mea. Ei m-au ascuns şi m-au adăpostit un timp, dar cum aveau mari neplăceri şi ameninţări din partea familiei celui mort, am fost silit să merg de acasă în lumea largă. În drum spre o ţară străină, la graniţă am fost atacat de tâlhari, care m-au jefuit de toţi banii pe care îi aveam şi mi-au propus să intru în ceata lor. Am primit propunerea lor, pentru că nu mai aveam unde să mă duc. Am luat parte la toate jafurile, crimele şi tâlhăriile lor, până am fost prins şi osândit la moarte. Sunt aşa de plin de păcate şi aşa de părăsit de toţi, că nu mai am nici o speranţă, sunt disperat cu totul.
          A început să plângă, iar părintele Bernard i-a zis:
- Ai încredere, fiul meu. Sfânta Fecioară are să te salveze. Lacrimile care sunt acum în ochii tăi, sunt darul ei şi asta trebuie să-ţi dea speranţa pe care până acum nu ai avut-o
- Am să fac tot ce îmi veţi spune, a zis osânditul.
Cuprins de o sfâşietoare părere de rău, s-a spovedit, a terminat de făcut rugăciunea. Imediat i s-a făcut rău şi a murit pe loc. Părintele Bernard, cu un aer mulţumit, i-a închis ochii, spunând tuturor că Maria a mai salvat un suflet de la pierzare.